Apple se confrunta cu o controversa in ceea ce priveste modul in care politicile sale pentru  App Store trateaza servicii precum Spotify si Netflix, care concureaza ambele in mod direct cu propriile sale servicii. Astfel, la inceputul acestui an, cei de la Spotify au depus o plangere pentru politici de concurenta neloiala la Comisia Europeana, sustinand faptul ca Apple se foloseste de politicile App Store ca de un instrument pentru a inabusi cresterea aplicatiei celor de la Spotify, principalul concurent al Apple Music. Cu toate ca diferenta intre cele doua servicii de music streaming, din punct de vedere al abonatilor, in momentul de fata, este una ca de la cer la pamant; in favoarea celor de la Spotify. App Store este unul dintre cele mai profitabile servicii ale companiei cu sediul in Copertino, insa lucrurile nu pot evolua decat in mai rau; cel putin mai pe la sfarsitul anului, atunci cand Apple isi va lansa serviciul de video streaming, Apple TV Plus, care va concura cu Netflix, si serviciul de gaming Apple Arcade, un rival direct pentru Google Stadia (si Stadia inca nelansat). 

In trecut, cei de la Apple au negat acuzatiile Spotify, spunand ca ei opereaza un magazin care incurajeaza competitia. Lucru care s-a vazut mult in actiunile recente ale companiei americane.

Ce este ‘dumb reader rule’ si ce alte politici mai au cei de la Apple?

Pana si fostul director al departamentului pentru politici legate de App Store, Philip Shoemaker, considera faptul ca Apple exagereaza cu politicile sale din acest punct de vedere. “De-a lungul anilor, Apple a incercat sa foloseasca App Store ca o arma impotriva concurentilor”, a declarat Shoemaker, care a condus departamentul de revizuire a aplicatiilor Apple timp de sapte ani. Shoemaker a cerut Apple sa schimbe doua politici. Una, cunoscuta sub numele de dumb reader rule (regula cititorului prost, tradusa mot-a-mot) impiedica aplicatiile terte din a utilizeza orice sistem de plata, altul decat achizitiile proprii ale Apple. Astfel, toate aplicatiile terte platesc Apple o taxa in valoare de 30% in primul an si o taxa de 15% dupa aceea. Si asta pentru a ramane pe App Store.

O alta politica, cunoscuta sub numele de no-linking-out rule (regula fara linkuri externe), interzice aplicatiilor sa includa orice butoane, linkuri sau alte indicatii care ar ajuta potentialii abonati sa gaseasca alte optiuni de inscriere. Din punctul de vedere al unui utilizator, consider ca macar astfel nu isi vor mai face reclama tot felul de aplicatii terte, desi nu schimba cu nimic faptul ca e clar un fault la adresa tuturor celor care isi platesc locul in App Store pentru a nu beneficia de nici un avantaj, concret. Doar pentru ca celor de la Apple le e frica de putina competitie. Desi, sincer, puterea pe care au acumulat-o de-a lungul timpului li s-a urcat la cap tuturor companiilor din domeniul tech, nu doar Apple, Facebook sau Google.

Spotify si altii s-au plans ca cele doua politici ii confera Apple puterea de a-si pune rivalii intr-un dezavantaj prin concurenta neloiala. Sa vedem ce va decide Comisia Europeana cand va prelua acest dosar.

Mobile Land
contact@mobile-land.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *